Vakmanschap

ibki logo

Om misverstanden uit de weg te ruimen hier iets meer over de achtergrond van airco onderhoud.

  • Airco Check dit is een controle van de uitstroom temperaturen, korte lekinspectie en een controle van de drukken in het systeem (bij matige werking).
  • Airco Check in combinatie met vacuĆ¼m trekken en volledig afvullen van het systeem
  • Airco Totaal Pakket inclusief de geurbehandeling door middel van een ultrasoon reiniging. Zo kunt weer volledig vertrouwen op een optimale werking van uw airco-systeem en komt u niet voor verassingen te staan.

Eerste controle is het meten van de uitstroom temperatuur d.m.v. temperatuur meting in de ventilatie uitstroom openingen. Stelregel in de zomer (20-30 graden Celsius) is dat de uitstroom temperatuur ongeveer 10-15 graden Celsius lager moet kunnen zijn dan de buitentemperatuur. Ook wordt er gecontroleerd of het airco-systeem daadwerkelijk aanslaat en geen zichtbare lekkages of mankementen vertoont.

De airco-installatie bestaat uit een gesloten circulatiesysteem met een aantal belangrijke onderdelen: Het systeem is gevuld met een speciaal koudemiddel, R134a genaamd. Vanaf 2015 zullen alle auto's met een nieuwe type goedkeuring, voorzien worden van een nieuwe type koudemiddel genaamd R1234-YF.

Een airco-systeem maakt gebruik van een compressor (in de volksmond Aircopomp) die het koudemiddel comprimeert. Deze compressor wordt gesmeerd doordat het koudemiddel in het systeem speciale voor airco installaties geschikte olie (PAG of POE) meeneemt.

Bij een nieuw model auto moet u zich een model voorstellen waarvoor na 1 juni 2011 een Europese type- goedkeuring wordt aangevraagd.